четвер, 1 вересня 2011 р.

Роздуми про тривогу - 3

Основоположник екзистенційної філософії С.К'єркегор звернув увагу на базову, на мій погляд,  причину тривожності: якби людина була звіром або ангелом, то вона б не знала тривоги. Але вона є одночасно і першим і другим, тому і відчуває сильну тривогу і коли щось має робити, і коли байдикує.

Звір не мучить себе докорами сумління, планами на майбутнє чи пошуками ідеалу, а просто їсть, спить, розмножується, керуючись інстинктами, без докорів сумління чи страху перед осудом. Не маю уявлення щодо поведінки ангела, але думаю, що це щось і є тим ідеальним, яке у своїй досконалості не має потреби у виборі, а й узагалі не має потреб.

А людина? Як часто нам доводиться примати рішення, коли вибір стоїть між тим, чи буду я лохом, чи… скажімо так, не дуже порядним. І уже насторожі почуття образи або вини! Насправді, часто. І не йдеться про тему зради, якоїсь серйозної підлості чи карного злочину. Це навіть відчувається у ситуації, коли людина не наважується торгуватися або навпаки – активно і жорстко торгується, аж до образи продавця. Я вже не говорю про виконання зобов’язань, як ми їх розуміємо, перед дітьми і батьками. І неможливо бути ангелом, коли з тебе рветься звір, як і не варто бути звіром, коли хочеться побути ангелом. Але як же вони зрослися в людині – звір та ангел! Хоча, як на мене, це більш природно, ніж окремо, порізно.  

…Часто говорять: головне захотіти, головне поставити мету – і все! Насправді, це не так: між «хочу», і навіть «можу» з одного боку, та «роблю» - з іншого, лежить смуга густого туману тривоги. А в тому тумані стільки кожен із нас бачить різного роду загроз, залежно від власного досвіду та мотивації досягти мети. Проте іншого шляху, обхідної дороги, не існує. Лише через це «мінне поле». Там насправді можуть бути реальні загрози, але частіше - проекція нашого минулого або реальне небажання робити те, що декларуємо. Особливо це актуально, коли йдеться про налагоджування нових стосунків з іншою, значущою для нас людиною, або розрив з нею.

…Ми маємо свободу вибору і за це мусимо розраховуватися тривогою…

Немає коментарів:

Дописати коментар